Службата „Езикови справки и консултации“ на Института за български език на БАН дава компетентна информация по въпроси на българския книжовен език. Може да зададете своя въпрос на:
Службата се поддържа от Секцията за съвременен български език.
В сложното изречение:
Точка и запетая се пише за отделяне на смислово по-самостоятелни прости изречения или на група от изречения в състава на сложното, в които вече е използвана запетая, независимо дали тези изречения са свързани помежду си безсъюзно, или със съюзи.
Едва по-късно, уморена и разнежена, тя се отпусна върху меките вълни; те я люлееха плавно, повдигаха я или я спускаха надолу, но толкова леко и приятно, че ако затвореше очи, можеше да почне да сънува.
Въздухът звънтеше от птичи гласове; миризми и благоухания пролетни опиваха гърдите.
Приготовленията му възбудиха моето любопитство; пък и разбрах, че искаше да се заеме с това начинание, за да забрави събитията, които ни потискаха; рекох си, че ако му помогна да забрави, ще забравя и аз.
Престижът му ежеминутно растеше; при това и хората от близкото му обкръжение непрекъснато агитираха в негова полза.
Мнозинството знае, че законите са полезни; но малко от хората съзнават последствията от неспазването им.
В главата му царяха бъркотия и смут; но като видя веселието, обхванало хората, постепенно се успокои и мислите му се проясниха.
Точка и запетая се пише за отделяне на паралелни по строеж изречения в рамките на сложното изречение.
Той машинално поемаше всяка ръка, която му се подаваше; всяка наздравица, която му се правеше; всяка чаша, която му се поднасяше.
Когато вятърът подухне от юг; когато коритата на реките преливат от пълноводие; когато птиците долитат от топлите южни страни – тогава пролетта е дошла.
При изреждане:
Точка и запетая се пише при изреждане на изрази или на цели изречения, които следват след изречение с обобщаващо значение.
Главният учител има специфични задължения: планира и координира методическата работа с учителите; участва в организирането и провеждането на външното оценяване в училището; обобщава и анализира резултатите от изпитите за входно и изходно равнище; консултира учителите и старшите учители; организира и координира обмяната на добри практики в училище и др.
Точка и запетая се пише при изреждане в рубрики за отделяне на неголеми, свързани по смисъл изрази, когато започват с малка буква.